Corona teken van de eindtijd

Is Corona een teken van de eindtijd?

Een pandemie, terugvallende beurskoersen, tekort aan materialen. De Corona-crisis zorgt voor indrukwekkende tv-beelden. Bij veel christenen roepen die beelden ook geloofsvragen wakker. Bijvoorbeeld: ‘is dit een teken dat Jezus spoedig terugkomt? Is Corona een teken van de eindtijd?

liever luisteren dan lezen? abonneer je op de podcast!
goede vraag

Laten we positief beginnen. De gestelde vraag is een goéde vraag. De terugkomst van Jezus is een belangrijk onderdeel van het christelijk geloof. Het is niet goed als in christelijke kringen niet of weinig nagedacht wordt over de betekenis van Christus’ terugkomst. Komende Hemelvaartsdag is daar weer een goede aanleiding voor. Want zoals Christus op de wolken wegging, zo zal Hij terugkeren.

En er zit moois in de vraag naar het hoe en waarom van Jezus’ wederkomst. Wie ervan overtuigt is bij Jezus te horen, kan niet wáchten Hem te ontmoeten. Wie op het puntje van de stoel zit, vol ongeduld, heeft behoefte aan duiding: wanneer zal dag aanbreken?

graag willen weten

Wie deze vraag op tafel legt, bevindt zich bovendien in goed gezelschap. De vraag is al zo oud als Christus’ eerste tijd op aarde. In Handelingen 1:6 willen de leerlingen graag weten wat Jezus van plan is: ‘Gaat U dan het Koningschap over Israël herstellen?’ Eerder hadden de leerlingen al een gooi gedaan naar een mooie plek op de hemeltroon naast Jezus. Kennelijk is het iets ménselijks, dat leerlingen van Jezus kan overkomen: we weten graag hoe en wanneer de terugkomst begint.

In het Evangelie lijkt het er even op dat Jezus dat ‘graag willen weten’ van de dag en tijd van de wederkomst stimuleert. ‘Let op de tekenen van de tijd’, zegt Hij (Mat. 16:3, Mat. 24-25). Die tekst is voor sommige christenen aanleiding om uitspraken te doen over de termijn waarop zij de wederkomst verwachten.

puzzeldoos

De vraag is dus goed én begrijpelijk. De Corona-crisis brengt voor Nederlandse christenen opeens lijden veel dichterbij. Het virus treft geloofsgenoten, familie, dorpsbewoners. Je eigen kerk is al wekenlang gesloten. In de media gaat het over weinig anders meer dan Corona. Het zijn beelden waar we niet aan gewend zijn. We leven in een land waar we de weg niet kennen. Natuurlijk ga je dan op zoek naar richting, duiding.

Zeggen dat de Corona-crisis een teken van de eindtijd is, is zo’n vorm van duiding. Het is alsof de crisis een puzzeldoos is, die door iemand op de vloer is leeggegooid. Er ligt van alles door elkaar dat tot voor kort overzichtelijke geordend was. Je hebt de afbeelding op de puzzeldoos nodig om de boel weer bij elkaar te krijgen, het grotere plaatje. Voor een christen is dat grotere plaatje de lange lijn van de heilsgeschiedenis. Zeggen dat Corona hoort bij de eindtijd, maakt de zaak voor je duidelijk. Het grotere plaatje komt terug, en daarmee de geruststelling. ‘Het is niet fijn, maar het past in Gods plan’. We grijpen vaak naar eindtijd-gedachten omdat we behoefte hebben aan innerlijke vrede.


tekst loopt door na het citaat

‘Christus spoorde ons niet aan om op de tekenen van de tijden te letten omdat het leuk tijdverdrijf is voor amateur-theologen in thuisquarantaine.’

een beetje pijnlijk

Hoe begrijpelijk dat ook is, het is ook een beetje pijnlijk. Nu ónze kerkgebouwen dicht zijn, praten velen meer over de eindtijd. Nu er onder ons relatief veel zieken zijn, denken sommigen eindtijd-scenario’s uit. Hoe was dat pakweg 6 maanden geleden? Toen christenen in Korea al jarenlang niet als kerk mochten samenkomen? Toen geloofsgenoten in Afrika stierven van de honger? Waren we toen ook al zo ‘alert’? Hebben we de nood van onze naasten veraf toen gevoéld, of zat onze welvaart ons in de weg?

In de Bijbel zie ik Jezus een beweging maken die haaks staat op veel van onze bewegingen op dit punt. Jezus’ spreken over de eindtijd brengt geen vrede, maar schept onrust. Zijn eindtijdpreek (Mat. 24/25) staat bijvoorbeeld vol gespannen taal. Het is als een tweesnijdend zwaard, die je voor een prangende vraag zet: ‘als deze tijd aanbrengt, ben jij daar dan bij?’ Het is de heilige onrust van de noodzaak van bekering.

Dezelfde beweging ligt achter die veelgeciteerde bijbeltekst over ‘de tekenen van de tijden’. Christus spoorde ons niet aan om op de tekenen van de tijden te letten omdat het leuk tijdverdrijf is voor amateur-theologen in thuisquarantaine. Er staat niet geschreven: ‘let op de tekenen van de tijden, zodat je precies kunt uitrekenen wanneer welke stap van de wederkomst komt’. ‘Let op de tekenen van de tijden…’ zodat je voorbereid bent. Christelijk spreken over de toekomst van de wereld daarbuiten brengt je steeds weer terug bij je eigen kleine binnenwereld. Wie ben ik in Gods ogen? Leg ik mijn leven in Zijn handen, steeds weer?

Het zou kunnen
Is Corona een teken van de eindtijd? Het zou kunnen. Maar het zou ook niet kunnen. Jezus zegt in Handelingen 1:7: ‘Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in Zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden’. Niet jullie zaak. Niet voor de leerlingen van Jezus toen, ook niet voor Zijn leerlingen nu. Laten we aanvaarden dat we niet alles weten over het hoe en wanneer van de wederkomst. De kern van de zaak is niet hoe en wanneer, maar Wié! Laten we zien dat Jézus terugkomt. Oog omhoog, gericht op Hem!


5 Comments

  1. Unknown says:

    Dat is vandaag wel duidelijk geworden dat we straks niks meer kunnen kopen.

  2. Anoniem says:

    Een boek wat zeker in deze discussie past en wat helpend is om de tijd te duiden is het boek van ds. M. van Reenen ‘De vijand rukt vast aan’.
    https://www.boekenstek.nl/a-62340639/boeken-theologie-nieuw/reenen-ds-m-van-de-vijand-rukt-vast-aan-nieuw/#description

  3. Ja zeker, Jezus voorspelden in Lukas 21: in vers 10, zei Jezus: Toen zei hij vervolgens tot hen! Natie zal tegen Natie opstaan en koninkrijk tegen koninkrijk en er zullen grote aardbevingen zijn, en in de ene plaats na de anderen Pestilenties , ( de coronavirus en de andere virus aanvallen, zoals de Spaanse griep in het verleden, veel slachtoffers maakten) en voedsel te korten, en er zullen vreselijke schouwspelen en van de hemel grote tekenen zijn! Verder zegt hij in Mattheus 24: Maar het einde is het nog niet, want het koninkrijk moet nog gepredikt worden, en dan zal het einde komen. Na de Grote Verdrukking, komt de oorlog van Armageddon over de aarde!

  4. Martin says:

    Goede morgen.

    Ik heb net dit stuk gelezen..mooi..niet op de eindtijd letten.
    Maar ik vraag mij af of we de vaccinatie straks moeten nemen.
    Voor mijn gevoel is dat het teken van het beest.

    Zonder vaccine niet kopen of verkopen.het komt eraan.

  5. Ank Van Der M. says:

    Heb eerst gelezen ,toen geluisterd .heb er veel van geleerd .Vooral toen het ging over de landen waar kerk niet mag en honger is .Waakzaam moeten we zijn ,want eens komt Hij terug

Comments are closed.

Dit vind je misschien ook interessant...